Smärta i fot & underben

Stortår somnar

Att stortån somnar när man springer kan bero på en rad olika faktorer, här nämns några utav dem. Att man får dessa problem betyder direkt eller indirekt på för mycket belastning på grund av exempelvis:

  • För smala skor vilket trycker ihop foten (och klämmer på nerver).
  • Att man strävar efter att sätta ner framfot vilket kan resultera i för styv fot vid markkontakt.
    Foten ska vara avslappnad i alla lägen.
  • Att man lägger för mycket belastning på stortårna, belastningen ska vara jämn på framfoten (detta kan ske om du roterar ut dina fötter väldigt mycket också).
  • Att man landar med för raka knän vilket gör att du landar en bit framför kroppen och belastningen blir större.

Plantar fasciit (inflammation i senstråket under foten)

De belastningar från löpningen som kan ge plantar fasciit är:

  • Kraftig hälisättning
  • Belastning väldigt högt på framfot
  • Landning med väldigt spänd fot
  • Belastning på framfot långt framför kroppen

Det viktigaste är att ha en mjuk fot och mjukt fånga upp belastningen. Det kan även vara bra att träna balans barfota (helst belastning framfot, alltså hälen ca 1mm över marken) och blundandes. Att landa på hälen i löpning ger hög belastning på senan under foten och det är foten egentligen inte byggd för, därför har det utvecklats stabiliserande skor och inlägg som gör att man kan springa med hälisättning. Prova att springa barfota med hälisättning och du kommer att märka att detta medför smärta, jag förespråkar att använda foten som det är tänkt.

Partiell ruptur av plantar fascian (mindre bristning i senstråket under foten)

Partiell ruptur av plantar fascian innebär en partiell (delvis) bristning medialt på plantar fascian (insidan av senstråket under foten). Det kännas ofta som svidande värmande smärta. För att få rätt diagnos ska man kontakta läkare eller möjligtvis sjukgymnast.

Det viktigaste för att minska belastningen på foten är att ha den så avslappnad som möjligt, ha en bra känsla över hur tyngden fördelas på foten och få fram bakre foten så att inte fotisättningen kommer för långt framför kroppen. Ytterligare ett problem kan vara om belastningen i löpningen läggs över för mycket på hälen, detta ger upphov till stora belastningar medialt på plantar fascian.

För att komma tillbaka efter en partiell bristning medialt på plantar fascian rekommenderas vila de första dagarna. Sedan tillåts belastning så det ömmar men inte smärtar, man får absolut inte känna svidande värmande smärta. Bra träning kan vara balans på ett ben där hälen lyfts 1 mm över marken och helst ska detta ske blundandes.

Öka belastningen stegvis och lyssna på kroppen!

Smärta i hälsenan

Smärta i hälsenan beror på att den är överbelastad. Det beror premärt på två olika rörelsemönster, antingen landar man för mycket på framfot eller så har man en kraftig hälisättning. Genom att springa med en avslappna fot och med en kadens av minst 180 steg/minut minimeras belastningen på hälsenan.