Smärta i höft & lår

Smärta i ljumske (vid framdrag)

Smärtan beror oftast på en svaghet i höftböjarmuskel eller en instabil bål eller en kombination av dem. För att bli av med smärtan bör styrkan i dessa muskler tränas upp med exempelvis följande övningar:

Stå i armhävningsposition på ett ben. Rotera höften bakåt så att ryggen plattas ut (tänk ”svansen mellan benen”) Spänn magen och tillåt ingen rörelse i bålområdet. För sedan höftpartiet mot marken, utan att röra bålområdet. Tryck sedan upp höften så högt som möjligt mot himlen (eller taket).

Hamstringsmärta

Jag gick en mini-clinic hos dig på Tibblevallen i augusti. Därefter försökte jag köra en del teknikträning som vi lärde oss på clinicen samt körde på löpträning som vanligt. I princip direkt efter clinicen fick jag problem med baksidan på vänstra låret, mest ont gör det mot övre muskelfästet av lårmuskeln men "strålar" även ner längs muskelt. Jag har problem med detta fortfarande men det är något bättre än i sept/okt.

Har några frågor:
Tror du att lårproblemet är kopplat till pose-träning? Har du hört andra som drabbats av liknande problem? Har du några tips på övningar/behandlingsmetoder som skulle hjälpa mig? Bör jag fortsätta pose-övningar?


Strålande effekter brukar ofta komma beroende på att en nerv kläms. När man börjar röra sig på ett ”nytt” sätt belastas strukturen annorlunda vilket gör att strukturen och kroppsbyggnaden kan förändras lite. Baksida lår är en viktig muskel i löpning men jag brukar inte höra att många får problem med den när de förbättrar sin teknik. Vissa får en del träningsvärk under en period.

Mina rekommendationer utan att exat veta vad det är:

- Besök en sjukgymnast för att få en diagnos

- Stretcha alla muskler runt höften (är det nervinklämning så hjälper ofta detta)

- Fortsätt att springa med nya förbättrade tekniken men fokusera extra mycket på att hålla kadensen och liten box (litet rörelseomfång), detta betyder att din hastighet kommer att vara låg. Hastigheten är inte viktig!! Först teknik och sen hastighet…

Träningsvärk i ljumskarna

Vid bra löpning så ska inte ljumskarna kopplas in speciellt mycket. Deras funktion används mest vid sidförflyttningar och riktningsförändringar. De kan däremot kompensera och kopplas in i löpning av flera anledningar. Det kan exempelvis bero på utåtrotation av benet eller svaga stabiliserande sätesmuskler. Se till att stretcha ljumskarna väl. Att koppla in ljumskmusklerna är inget alvarligt fel och kommer förmodligen inte att ställa till så stora problem.